Nyköpings kommun ökar något i kundnöjdhet

24 april 2024

Årets Nöjd kund-undersökning är klar. Nyköpings kommun har förbättrat sig i flera kategorier och placerar sig på den övre halvan i jämförelse med 198 andra kommuner. Men det finns också förbättringspotential.

– Vårt bästa betyg gäller Serveringstillstånd som når upp till index 89, ett mycket högt betyg och en ökning i jämförelse med 2022. Nyköping ligger nu på plats nio i landet. Däremot har vi med index 63 enbart godkänt betyg i Upphandling, säger Sofia Rydingsvärd, näringslivschef.

Det är organisationen Sveriges Kommuner och Regioner, SKR, som årligen genomför nöjd kund-indexmätningar (NKI) av kommunernas myndighetsutövning. Nyköping kommuns värdeindex 2023 är 77, en ökning jämfört med 2022 då resultatet var 76.

Brandskydd och bygglov förbättrar sig

Områden som särskilt sticker ut är Bygglov som ökar från 65 till ett index på 71. och Brandskydd, 85, en ökning med tio steg jämfört med 2022. Höga betyg får även myndighetsområdenas attityder, kommunens förmåga att hålla tidsramar och det samlande bemötandet.

Inom upphandling finns det förbättringspotential. Nyköpings betyg ligger på 63, snittet i landet är 65. Kommunen behöver exempelvis bli bättre på att i tidigt skede berätta om kommande större satsningar och entreprenader. Ett mål är också att skapa dialog i god tid med entreprenörer som vill delta i anbudsförfarandet.

Nyköpings kommun tackar alla företag som svarat på enkäten under 2023.

Fakta om mätningarna

  • NKI och NUI är mätningar där resultaten bygger på uppföljande feedback utifrån enkätsvar efter ett myndighetsärende.
  • Enkäten genomförs av de företag som träffat någon handläggare för en tillsyn eller ett tillståndsärende på Nyköpings Kommun.
  • Återkopplingen berör sex myndighetsområden; brandskydd, bygglov, markupplåtelse, miljö, livsmedel och serveringstillstånd.
  • Återkopplingen i sig rör ett antal serviceområden som svarar på om Nyköpings kommun motsvarat företagens förväntningar och uppmärksammar förbättringsmöjligheter.
  • Företagen svarar på frågor som rör upplevelsen av tillgänglighet, information, bemötande, kompetens, rättssäkerhet och effektivitet.

NKI-gradering bedöms sedan enligt följande: 49 eller lägre = Mycket lågt, 50 till 61 = Lågt, 62 till 69 = Godkänt, 70 till 79 = Högt, 80 eller högre = Mycket högt.

Om Nöjd kund

  • Nöjd kund är Nyköping kommuns utvecklingsprogram för att förbättra service och företagsklimat.
  • Det är ett systematiskt arbetssätt som berör alla anställda inom kommunen som möter näringslivet i olika ärenden. Men även kundservicefunktion och närvaro från Näringslivsenheten ute hos kund tillsammans med tjänstepersoner och politiker fångar upp förbättringsområden genom dialog och samverkan.
  • Det är inte minst en möjlighet för kommunens företag att bidra med återkoppling och förslag på förbättringar. Den återkoppling som näringslivet lämnar är ett viktigt verktyg i förbättringsarbetet

Läs mer om Nyköpings kommuns arbete med företagsklimatet.